Book en 1:1 samtale
Det kræver viden at finde lyset i mørket

Forretnings­udvikling med Business Model Canvas


- Hele din forretning på ét ark

Business Model Canvas giver dig et klokkeklart overblik over din forretning, dine kunder og dit marked, og her bruger vi kanvasset til det strategiske arbejde med din branding og markedsføring.
Det er oftest det første, vi hiver frem, når du kommer ind til et møde med os – både for at vi får et overblik over din forretning, men også fordi vi allerede her begynder at tænke i udviklingspotentialer, drømmemålgrupper og nye forretningsmuligheder.
Du får:
  • Viden om hvilke faktorer i din forretning, du kan eliminere
  • Indsigt i hvilke faktorer, du bør øge
  • En plan for hvilke faktorer, du bør skabe
  • Overblik over hvilke faktorer, du bør reducere

For dig betyder det, at du går herfra med en Business Model Canvas, der meget overskueligt giver dig det forkromede overblik over din forretning.
Bliv klogere

”Jeg kender min for­retning og mit marked – jeg har ikke brug for Business Model Canvas”

… tænker du måske. Men så overvej følgende:

Ifølge amerikanske Business Know How lider over 85 procent af alle virksomheder af tunnel vision – på dansk ”snævertsyn” – i deres markedsføring. 
Det betyder, at virksomheder markedsfører sig i blinde og til en målgruppe, der ikke er defineret. Konsekvensen er, at de hælder deres markedsføringskroner i havet, og at deres indsats går til spilde.
Business Model Canvas åbner op for et helt nyt perspektiv på din forretning og dit marked, og sammen med en af vores rådgivere får du et nyt syn på din markedsføring.
BMC-modellen

Sådan fungerer Busi­ness Model Canvas

BMC-modellen udgøres af 9 byggesten:
Byggestenene griber ind i hinanden og udgør tilsammen hele din virksomhed og dens kontekst, og du vil få et stærkt værktøj til din forretningsudvikling.
 
Ring til os! 70 22 52 12

Læs om hver byggesten nedenfor, eller ring til os på telefon 70 22 52 12 og tag en snak om Business Model Canvas og din forretning allerede nu.
Byggestenene

De 9 byggesten i en BMC

1. Nøgleaktiviteter

 
Din virksomheds nøgleaktiviteter er de aktiviteter, der er vigtigst at udføre for at skabe værdi for din kunde. Dine nøgleaktiviteter kan være alt fra produktion og distribution til marketing og networking, og de afhænger af den branche, du er i og det produkt eller den ydelse, du sælger.
 
Alle byggestenene i dit Business Model Canvas indgår i det store billede, og derfor tænker vi også kanaler og kunderelationer med, når vi snakker nøgleaktiviteter.

2. Kundesegmenter

 
Din forretnings kundesegment er din målgruppe. Du kan have flere kundesegmenter, som hver især har forskellige ønsker og problemstillinger, så vi starter med at definere dit primære kundesegment ud fra demografiske data, pains og gains.

På den måde analyserer vi os også frem til, hvilke værdiudsagn, der passer til dit drømmesegment.

3. Værdiudsagn

 
Værdiudsagn er noget nær det vigtigste på dit Business Model Canvas, for her skal du kommunikere værdien af din forretning ud til dit kundesegment.

Vi gennemgår spørgsmål som:
  • Hvilken unik værdi leverer du til dit segment?
  • Hvilke gaver giver du dine kunder?
  • Hvilke problemstillinger og frustrationer løser du for dem?
  • Hvordan opfylder du deres drømme?

Efterfølgende har du en liste over stærke værdiudsagn på dit Business Model Canvas, som du fremover skal bruge i din markedsføring.

4. Kanaler

 
Nu skal vi sammen finde frem til, du skal række ud til dine drømmekunder på, og vi brainstormer på:
  • Hvilke kanaler du når dine kunder på
  • Hvordan du skal nå dem
  • Hvordan vi kan integrere kanalerne med hinanden
  • Hvilke kanaler der er mest optimale for din forretning og dine drømmekunder

Kanaler kan være alt fra dine sociale medier, din hjemmeside, butikker, sponsorater og meget, meget mere – du har i hvert fald sikkerheden i, at vi tænker alt igennem, så du når flest mulige potentielle kunder og styrker dit brand.

5. Kunderelationer

 
Under kunderelationer finder vi ud af, hvilke forventninger dine kunder har til deres relation med dig. Hvilket forhold skal du etablere og vedligeholde? Hvilke har du allerede etableret? Hvordan er de integrerede med resten af din forretningsmodel?
 
Stærke kunderelationer skaber en stærk forretning, og derfor er dette punkt på dit Business Model Canvas også vigtigt.

6. Nøgleressourcer

 
Dine nøgleressourcer er alle de aktiver, din virksomhed behøver for at kunne levere værdi til dine kunder. Dine nøgleressourcer kan være menneskelige, finansielle, psykiske, tekniske og intellektuelle. Helt basalt er det de ressourcer, der får din virksomhed til at køre rundt.
 
Når vi har kortlagt dine nøgleressourcer på dit Business Model Canvas, har du allerede en bedre forståelse af hvilke nøgleressourcer, der er essentielle for din virksomhed, og hvilke du kan nedprioritere for at spare omkostninger.

7. Nøglepartnere

 
Dine nøglepartnere er dit netværk af mennesker og andre virksomheder, der strategisk hjælper din virksomhed med at køre rundt. 
 
Vi starter med at identificere dine nuværende nøglepartnere, og derefter lægger vi en plan for, hvem du skal starte strategiske samarbejder med i fremtiden.

Mød Christel


Christel er salgs- og marketingchef og har fuldstændig styr på at lægge markedsføringsplaner, der giver resultater fra dag 1. Hos Christel får du stakkevis af gode råd med på vejen, og hun er altid klar på en snak i telefonen.
cl@onmondo.com
20857525
 

8. Indtægter

 
Her snakker vi blandt andet om, hvad dine indtægtskilder er, og hvordan du eventuelt kan udvikle dem og øge din omsætning. Har du mulighed for at lave abonnementsordninger? Har du eller kan du få licens på noget? Er leasing en mulighed for dine kunder.
 
Vi gennemgår altså alle dine indtægtskilder og brainstormer på, hvordan du øger din omsætning i fremtiden.

9. Udgifter

 
Hvilke omkostninger har du i din virksomhed, og er der mulighed for at få dem reduceret? Under udgifter kigger vi på, hvordan du på den smarteste måde bruger dine midler, og hvor de er givet bedst ud. 
 
Vi kigger på, hvilke omkostninger, der er vigtigst og mest uundværlige, hvile nøgleressourcer, der er mest omkostningsfulde og hvilke nøgleaktiviteter, der tager store dele af budgettet, og derefter lægger vi en fremtidig plan for dine udgifter.
Helikopter perspektiv

Sådan! Strategisk overblik over din forretning

 
Nu ved du, hvordan du skal sælge til din drømmemålgruppe, hvordan markedet påvirker din forretning, hvordan du skal balancere dine indtægter og omkostninger og hvilke aktiviteter, du skal lægge din energi i. Resultatet af et Business Model Canvas er altid, at du går fra vores bureau med en fuld plan over din fremtidige forretning og markedsføring.

Glem ikke, at vi er der til at udføre dine markedsføringsaktiviteter, så du kan koncentrere dig om din forretning.


Læs også: Få et Onmondo Vækstplan-forløb og sæt skub i dit salg
Kontakt Onmondo

Vil du også vækste?

Sæt dig og din virksomhed i fokus - tag plads i Den Grønne Sofa og lad os gennemgå din forretning.
Få en uforpligtende snak om blandt andet Onmondo Vækstplan og #sofastrategien.

Ønsker du kontakt fra os?

Besked:
*
Navn:
*
Email:
*
Telefon:
*

Kontakt

Onmondo A/S
Strandlodsvej 6, Opgang B, 3.tv
DK-2300 København S
 
CVR: 32 77 56 91
 

Ydelser

Genveje

     

Links

Onmondo A/S | Strandlodsvej 6, Opgang B, 3.tv | 2300 2300 København S | Tlf.: 70 22 52 12