Denne artikel er sidst opdateret i februar 2019 - den oprindelige artikel er fra 2017.
Læs fortsættelsen til mit forrige blogindlæg SEO top 10 #1, hvor jeg gav dig mine fem første gode råd til on-page SEO. I dette indlæg giver jeg dig de sidste fem tips, og så kan du glæde dig til fremover at læse mere indhold på bloggen, der giver dig værdifuld viden om dine online platforme.
#6 Optimér dine billeder med Alt-tags
Alt-tags (Alternativ tekst) går også under betegnelserne ”alt attributter”, ”alt-beskrivelser og ”alt-tekst”. Det er den tekst, der kommer frem, når du holder din mus hen over et billede på en hjemmeside.
Man bruger først og fremmest alt-tags for brugervenlighedens skyld. Synshæmmede mennesker, der får læst tekst på web op af et program, får også læst alt-tags med, så de forstår, hvad billedet forestiller.
For det andet bruger man alt-tags til at erstatte et billede, hvis det af en årsag ikke loader korrekt. Og sidst men ikke mindst bruger man alt-tags, fordi det er en gylden mulighed for at søgemaskineoptimere sine billeder på hjemmesiden.
I de fleste CMS har du mulighed for at tilføje et alt-tag, når eller efter du uploader billedet.
Skriver du gode alt-tags på dine billeder (med relevante søgeord inkluderet!), kan du være heldig, at din side bliver vist op til 2 steder: I Google billedsøgning og i de almindelige, organiske søgeresultater. Det vil sige, at du både kan ramme dem, der leder efter noget visuelt og dem, der leder efter viden.
Lad os tage et konkret eksempel:
|
Et godt alt-tag til dette billede ville være ’Renault Megane IV 1,5 dCi 5d’, idet det præcist er den bilmodel, billedet indeholder, og samtidig er tagget et godt søgeord.
Når du laver alt-tags på dine billeder, så tænk præcision: Hvad er det helt præcist, billedet indeholder? Hvordan kan du forklare det og samtidig bruge et godt søgeord? Husk også at være opmærksom på, at du ikke skriver lange romaner i dine alt-tags, for så kan det faktisk have den modsatte effekt og skade din placering.
En anden ting, du kan gøre for at optimere dit billede, er at give det et relevant filnavn. Oftest uploader vi bare et billede med et filnavn a la ’25964_02.jpg’, men hvis omdøber billedets filnavn til søgeordet, er det lige pludselig også SEO-venligt på den måde – i dette tilfælde hedder mit billede ‘Renault Megane IV 1,5 dCi 5d.jpg’.
Der er nogle, der mener, at vi kan benytte vores alt-tags til at fange alle de søgninger, der staves forkert, fordi teksten er skjult, medmindre brugeren kører musen hen over billedet - men her er jeg bestemt ikke enig.
Jeg er i den grad fortaler for, at vi altid skal bruge sproget korrekt, og at vi ikke snyder os til gode placeringer, for på et tidspunkt falder hammeren. Så lad være med at give dine billeder alt-tags som ’gynge hest’, ’computer ekspert’ eller udelade et nutids-r, fordi du kan se, at folk staver forkert i deres søgninger.
Algoritmen er efterhånden så klog, at den godt kan forbinde et forkert stavet ord til det ord, der menes, og du fremstår bare mere professionel, hvis du kommunikerer ordentligt og korrekt.
|
#7 Sørg for hurtig Google PageSpeed
Du kender det måske: Du vil besøge en side, men den er 100 år om at indlæse, og før du ser dig om, har du klikket dig tilbage for at finde en alternativ side.
Det er helt normalt – men det er også fuldstændig horribelt for hjemmesideejere med dårlig Google PageSpeed.
Det er ikke lang tid til at gøre et indtryk, vel?
Google PageSpeed er et værktøj, Google har udviklet, så du kan teste din sides hastighed og egnethed til forskellige enheder. Du skriver dit domæne, kører testen, og så får du en score ud af 100 og farven rød, gul eller grøn, der fortæller dig, hvordan det står til på din hjemmeside.
Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du sørger for at have god PageSpeed af tre årsager:
- Google annoncerede, at hjemmesider med god PageSpeed ville få en fordel i søgeresultaterne
- Du mister besøgende, hvis din PageSpeed er dårlig
- Google tror, din hjemmeside er lav kvalitet, hvis folk forlader den hurtigt, og det vil påvirke dine placeringer
|
#8 Undgå for alt i verden duplicate content
Duplicate content er kopieret, uoriginalt indhold. Noget af det værste, du kan gøre, er at stjæle tekst (og billeder, men billeder kan ikke generere duplicate content), du ikke har rettigheder til fra andre sider, fordi du… Ja, er for doven til at skrive det selv.
Duplicate content er den samme tekst, der ligger på flere forskellige domæner. Hvis Google scanner hjemmesider igennem for indhold og finder det samme på flere forskellige domæner, ved algoritmen ikke, hvilken side der skal placeres højest. Ud over det giver det en dårlig brugeroplevelse, hvis der er det samme indhold på flere forskellige sider – du går jo naturligvis videre i din søgning, fordi du ikke fandt svar på den første side, og hvis du så møder samme indhold igen, er det bare irriterende.
Duplicate content er ligesom at læse to forskellige bøger med to forskellige omslag men med præcis samme indhold.
Ville du gide det?
Sådan ser du, om du er ramt af duplicate content
Bare fordi du har lært SEO best practice, er det desværre ikke ensbetydende med, at andre har. Tjek regelmæssigt om du er ramt af duplicate content.
Du kan enten tjekke ved at tage en helt unik sætning fra din hjemmeside og kopiere den ind i søgefeltet med citationstegn rundt om.
Får du kun et resultat, som er din egen hjemmeside, er det rigtig godt. Får du til gengæld denne besked:
"For at vise dig de mest relevante resultater, har vi udeladt nogle af de resultater, der i meget høj grad ligner [X antal], der allerede er vist. Hvis du vil, kan du gentage søgningen, så de resultater, der er udeladt, kommer med.”
… er du på den.
Sådan en besked betyder, at Google har filtreret søgeresultater væk, fordi algoritmen anser dem som duplicate content – og at søgeresultatet bliver så dårligt, at de ikke vil vise dig det.
Hvis du er ramt, skal du tage action hurtigt, for måske er dit site allerede skadet i søgeresultaterne.
Der findes mange programmer, hvor du løbende kan overvåge, om andre stjæler dit unikke indhold fra din hjemmeside, og hvor du kan sætte alarmer op, så du får besked, hvis dit indhold skulle blive kopieret.
Jeg bruger Copyscape, men prøv dig frem i forskellige programmer og se, hvad der fungerer bedst for dig.
|
#9 Brug dit søgeord i din URL
En måde Google også analyserer indholdet på din hjemmeside er ved at læse din URL. URL’en er det, der kommer efter .dk eller .com på din hjemmeside. Har du søgeordet med i URL'en, bliver det nemmere for Google at definere dit indhold.
Se for eksempel forskellen på følgende URL's:
www.eksempel.dk/2357846144-1
www.eksempel.dk/billige-kaffemaskiner
I det andet eksempel er søgeordet ’billige kaffemaskiner kommet med i URL'en, og det gør den både mere brugervenlig og SEO-venlig.
I langt de fleste CMS får du mulighed for at lave brugerdefinerede URL’er. I WordPress går du ind i Sider – Alle sider og vælger den side, du ønsker at ændre URL på.
Lige under overskriften er der et punkt, der hedder Permanent link. Tryk ’Rediger’ og skriv den SEO-optimerede URL, du ønsker.
I GoMINIsite CMS går du ind på den side, du ønsker at redigere og går ind i ’Sideindstillinger’. Her er et punkt, der hedder ’Sti’ – sæt flueben i punktet og skriv den URL, du vil have.
|
#10 Lad være med at bruge en masse penge på trafik uden at fokusere på konvertering
Overvejer du at gøre brug af Adwords-annoncer for at få et her-og-nu-resultat? Så husk at tænke smart, når du designer din landing page.
Google belønner sider, der har lange sessioner, og hvor brugeren besøger flere sider på domænet. Omvendt bliver siden også straffet, hvis Google ser, at dine brugere forlader den hurtigt, og at din afvisningsprocent er høj. Det indikerer nemlig, at brugeren ikke har fundet, hvad de søgte, og det giver ikke en god brugeroplevelse.
Som jeg har skrevet flere gange i dette indlæg og i første indlæg om SEO top 10, er brugeroplevelsen alt for Google – og deraf også straffen. Derfor er det spild af dine AdWords-kroner, hvis brugeren alligevel smutter igen et øjeblik senere.
Men hvordan designer du en landingpage, som får brugeren til at ville se mere?
Selvfølgelig er et indbydende design og god kommunikation en af nøglerne. Tænk over hvad din målgruppe vil se og høre eller endnu bedre – spørg dem, hvis du kan finde dem.
Jeg vil ikke gå i detaljen her, for sidestruktur, der fremmer konverteringer, er et meget bredt emne, som fortjener et blogindlæg for sig selv – det vil jeg give dig i den nærmeste fremtid.
|
Værsågod – 10 stærke tips til on-page SEO
Du er nået vejs ende, og jeg håber, at du føler dig klædt på til at gå i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Det vigtigste, jeg synes, du skal tage med dig er, at Google er glad, når brugeren er glad. Hav altid det in mente i alt hvad du foretager dig på din hjemmeside.
Har du spørgsmål til mit blogindlæg, eller vil du høre mere om søgemaskineoptimering, er du meget velkommen til at kontakte mig.
|
| | |
|
|
6. februar 2019
SEO top 10 #2 Læs fortsættelsen til mit forrige blogindlæg SEO top 10 #1, hvor jeg gav dig mine fem første gode råd til on-page SEO. I dette indlæg giver jeg dig de sidste fem tips, og så kan du glæde dig til fremover at læse mere indhold på bloggen, der giver dig værdifuld viden om dine online platforme.
Læs blog |
|
5. februar 2019
SEO top 10 #1 SEO er ikke en svær disciplin - det kræver bare, at du ved, hvad du laver. Jeg giver dig her mine 10 bedste råd til søgemaskineoptimering - 5 i dette indlæg og 5 i det næste. Læs med og kom i gang med SEO på ganske kort tid.
Læs blog |
|
7. januar 2019
Neuromarketing i praksis Din virksomheds tilstedeværelse på nettet har aldrig været vigtigere end i dag - uanset om du er i opstart eller i vækstfasen. Men ved du egentlig, hvilke faktorer, der er afgørende for, hvordan en potentiel kunde opfatter din hjemmeside, når de lander på den?
Læs blog |
|
|
|
|
|
|
Onmondo A/S | Strandlodsvej 6, Opgang B, 3.tv | 2300 2300 København S | Tlf.: 70 22 52 12 |
|
|
|