Artiklen er opdateret i februar 2019 - den originale artikel er fra 2017.
SEO er ikke en svær disciplin - det kræver bare, at du ved, hvad du laver. Jeg giver dig her mine 10 bedste råd til søgemaskineoptimering - 5 i dette indlæg og 5 i det næste. Læs med og kom i gang med SEO på ganske kort tid.
Vil du gerne op i de organiske (ikke betalte) søgeresultater?
Så følg min 10-trins guide og gå fra rookie til professionel på et øjeblik
SEO virker måske kompliceret og teknisk – og det er det også i nogle tilfælde. Men basal SEO er bestemt ikke umuligt at lære.
Jeg har lavet en føljeton, hvor jeg giver dig mine 10 bedste råd til at lave on page-søgemaskineoptimering. I dette indlæg får du de første 5, og de restende 5 finder du her: SEO top 10 #2
God fornøjelse med dit SEO-arbejde!
|
#1 Find de bedste søgeord
Der er ingen grund til, at du bruger tid på at skrive søgemaskineoptimerede tekster med søgeord, ingen af dine potentielle kunder bruger. Derfor er det en rigtig god idé, at du afsætter tid til at lave grundigt forarbejde, inden du begynder på din SEO.
Herinde bruger vi Googles egen søgeordsplanlægning, for i det får du både overblik over søgevolumen, konkurrence og relaterede søgeord.
Der er dog et catch: Du skal have en aktiv Google Ads-annonce kørende for at kunne se den præcise søgevolumen. Har du ikke en annonce kørende, får du oftest en estimeret søgevolumen på 10-1.000.000 månedlige søgninger, og det kan du ikke bruge til noget.
Derfor er Ubersuggest blevet et af mine favoritværktøjer. Det er gratis, og du får det hele - søgevolumen, konkurrence, søgeordsforslag og så videre.
Og så er der den nemme:
Google har sin egen søgefunktion i bunden af første side. Jeg søgte på det brede ord ”taske”, og Google gav mig forslag til mere specifikke søgeord:
|
Og nu vi er ved det: Gå altid long tail i dine søgeord. Læs nedenfor hvorfor:
Hvad er de bedste søgeord så?
De bedste søgeord er de helt specifikke søgninger. Se forskellen: |
Ordene til højre i skemaet er long tail-søgeord. Det er de søgefraser, der er på 3-5 eller flere ord sat sammen til en sætning.
Det hele handler om, at du fanger din potentielle køber i det øjeblik, han er klar til at handle – et af neuromarketings basale principper.
Hvis du kigger på psykologien bag en søgning, så er ordet ”bil” så ukonkret, at vedkommende højst sandsynligt bare er ude for at lave research. Søger en person derimod på en specifik bil som i skemaet ovenfor, er sandsynligheden for, at han er købsklar langt større.
Derfor: Vælg de lange søgeord, når du begynder at optimere. Du gør dit arbejde meget nemmere og får hurtigere resultater med long tail-søgefraser.
|
#2 Optimér dine titel- og metabeskrivelser
Titelbeskrivelser er især noget, Google læser, for at forstå, hvad din side handler om. Derfor er det vigtigt, at du får inkorporeret den pågældende sides primære søgeord i din titel.
Metabeskrivelsen skal du ikke som sådan fokusere på på grund af SEO, for der er ikke nogen rangeringsfordel i at have dine søgeord med i metaen.
Metabeskrivelsen er dog slet ikke irrelevant at lægge energi i, for Google bruger click-through-rate (CTR) til at afgøre, om din side er attraktiv. Det betyder, at jo flere, der klikker sig ind på din hjemmeside efter at have læst din titel- og metabeskrivelse, jo bedre placerer Google dig.
Din metabeskrivelse skal du derfor bruge til at lokke besøgende ind på din side. Brug en stærk call-to-action, find det udbytte, der opfylder dine potentielle kunders drømme eller løser deres problemstillinger og brug søgeord, der relaterer sig til det, dine potentielle besøgende har brugt.
Skulle du være i tvivl, ser din titel og metabeskrivelse sådan her ud på Google: |
#3 Skriv indhold, dine læsere vil elske
Dette punkt er nok det mest tidskrævende, for det tager tid at skrive en god SEO-tekst. Men hvis du lægger energi i det, vil det give dig udbytte senere hen, når dine læsere begynder at interagere med din hjemmeside, dele dine blogindlæg og måske endda kontakte dig.
En god SEO-tekst er gerne over 1000 ord lang. Det lyder overvældende, men igen – det er tiden værd. Når du skriver, skal du have følgende ting for øje:
- Dit primære søgeord skal gerne indgå i alle H-tags (hoved- og underoverskrifter)
- Brug synonymer og relaterede ord i din tekst – hvis du har ”taske” som primært søgeord, så brug ordene clutch, pung, rygsæk og så videre også
- Lad være med at keyword-stuffe – altså bruge dit primære søgeord for meget – det straffer Google
Steve Wiideman har skrevet en guide til, hvordan du skriver indhold, der bliver liket, delt og omtalt, og for god orden skyld oversætter jeg hans råd til dig her: |
- Indholdet skal være brugbart
- Indholdet skal være originalt
- Dine læsere skal have lyst til at linke til det (præcis som jeg gør med Wiidemans artikel her)
- Du bruger fakta og referencer
- Der er så mange detaljer, at dine læsere må vende tilbage, fordi de ikke kan memorere det
- Der er noget interessant eller sjovt i teksten – for eksempel en video
- Dit indhold er udbytterigt – ikke indholdsløst
- Du bruger stærk call-to-action
- Du bruger visuelt materiale som infografikker, grafer og billeder
|
| |
- Du har brugt medforfattere, der linker til teksten
- Du takker folk, der deler indholdet
- Du kører en konkurrence eller et tilbud
- Du skriver en guide, som får folk til at linke til den
- Du provokerer en lille smule (men ikke for meget!)
- Du besvarer spørgsmål, du ved, dine læsere har
- Du har lavet research og diskuterer dine resultater
- Du involverer dig med de sociale medier
- Du har lavet en liste – som jeg gør her
- Du poster regelmæssigt på din blog, så du får autoritet
- Du har skabt et produkt
|
|
Det er ikke alle punkter, du kan presse ind i én tekst, men find inspiration i nogle af dem og inkorporér dem i det næste, du skal skrive.
|
#4 Linkbuild!
Noget af det, Google anser som mest værdifuldt, er links. Søgemaskinen anser nemlig din hjemmeside for at være populær, hvis der er en masse indgående links til den – det vil sige andre hjemmesider, der linker til din.
Tænk over hvem du kan få links fra – kunder, samarbejdspartnere, portaler, debatfora eller noget helt femte? Som udgangspunkt er links fra store sites de bedste, for hvis der er en populær hjemmeside, der linker til dig, må du også være populær – på den måde minder Googles algoritme meget om en 14-årig piges sind.
Link også til din hjemmeside fra dine sociale medier og lav med jævne mellemrum opslag, hvor du linker fra de sociale medier og ind til en side på din hjemmeside.
Den anden vej er det også vigtigt, at du linkbuilder internt på din side. Først og fremmest ved brugeren, hvad han eller hun skal klikke på næste gang, og Google belønner gode brugeroplevelser. For det andet opbygger du en linkstruktur og spreder masser af linkjuice på dit site.
Undgå links der er af dårlig kvalitet
Mange snyder sig til linkbuilding ved at købe links fra linkkataloger. Oftest er det dog desværre links af virkelig dårlig kvalitet, som på sigt vil skade din placering mere, end de gør gavn. Ud over det vil den tid, du kommer til at bruge på det, ikke være det værd i forhold til det langsigtede resultat.
Kontakt i stedet nogle gode, anerkendte sider og spørg, om de vil lave en byttehandel med dig, eller om du kan betale dig fra, at de linker ind til din side.
|
#5 Sørg for at din side er responsiv
I 2016 skete det uundgåelige, og mobil overtog titlen fra computer som den primære enhed, vi går på internettet fra. Det betød naturligvis også, at Google hurtigt meldte ud, at mobilvenlige – og kaldet responsive – hjemmesider ville blive belønnet over ikke-responsive hjemmesider.
Det bliver de, fordi risikoen for, at en besøgende forlader din side er fem gange højere, hvis den ikke tilpasser sig den enhed, vedkommende sidder på.
Du kender det sikkert? Du lander på en hjemmeside, som ikke tilpasser sig, så du må zoome og vende skærmen for at kunne se det, du vil. Det er irriterende, og sandsynligheden for, at du forlader den side igen er sikkert stor.
For Google er den gode brugeroplevelse afgørende, og en ikke responsiv hjemmeside giver sandsynligvis ikke en god oplevelse for brugeren – og derfor bliver du straffet.
Er du i tvivl om din hjemmeside er responsiv? Grib din telefon og se, hvordan den ser ud på en mobil, eller test det ved at taste dit domænenavn ind i Googles eget værktøj.
Din placering bliver bedre med et mobilvenligt site
Google annoncerede i 2015, at algoritmen fremover ville give et boost til mobilvenlige sider. Faktisk blev betydningen så stor, at giganter som Search Engine Land kaldte opdateringen #mobilegeddon.
Det siger lidt om, hvor meget Google går op i mobilvenlige sider og brugervenlige oplevelser, og jeg vil igen afslutte med at opfordre dig til at undersøge, om dit site er mobilvenligt.
Ved du ikke, hvordan du skal omlægge til responsivt? Så tag fat i mig og få en guide til, hvordan du får et mobilvenligt website.
|
Få de næste 5 punkter af SEO top 10 her på bloggen
Har det været noget af en mundfuld? Hvis du ikke har arbejdet med SEO før, er det måske, men prøv at bruge bare et eller to af mine punkter og se forskellen med tiden.
Jeg giver dig også meget gerne personlig rådgivning i de SEO-punkter, der er værd at gøre en indsats på på din hjemmeside. |
| | |
|
|
6. februar 2019
SEO top 10 #2 Læs fortsættelsen til mit forrige blogindlæg SEO top 10 #1, hvor jeg gav dig mine fem første gode råd til on-page SEO. I dette indlæg giver jeg dig de sidste fem tips, og så kan du glæde dig til fremover at læse mere indhold på bloggen, der giver dig værdifuld viden om dine online platforme.
Læs blog |
|
5. februar 2019
SEO top 10 #1 SEO er ikke en svær disciplin - det kræver bare, at du ved, hvad du laver. Jeg giver dig her mine 10 bedste råd til søgemaskineoptimering - 5 i dette indlæg og 5 i det næste. Læs med og kom i gang med SEO på ganske kort tid.
Læs blog |
|
7. januar 2019
Neuromarketing i praksis Din virksomheds tilstedeværelse på nettet har aldrig været vigtigere end i dag - uanset om du er i opstart eller i vækstfasen. Men ved du egentlig, hvilke faktorer, der er afgørende for, hvordan en potentiel kunde opfatter din hjemmeside, når de lander på den?
Læs blog |
|
|
|
|
|
|
Onmondo A/S | Strandlodsvej 6, Opgang B, 3.tv | 2300 2300 København S | Tlf.: 70 22 52 12 |
|
|
|