Paid, Owned & Earned Media: Hvad det er, hvorfor du skal være opmærksom på det + model
|
| |
|
Måske er du faldet over begreberne Paid, Owned og Earned Media men er hurtigt scrollet videre, fordi de er druknet i junglen af alle hurra-ordene i marketing-regi.
Der er dog en rigtig god grund til, at du er opmærksom på begreberne, hvis forbogstaver tilsammen danner ordet POEM.
Med POEM kan du nemlig en gang for alle få styr på din marketingstrategi, sortere ud i de medier, der ikke er andet end tidsrøvere, og sætte ind på dem, der giver dig reel værdi i forhold til branding og salg.
Læs med i dette blogindlæg, hvor jeg giver dig en fuld introduktion til forskellen på Paid, Owned og Earned Media, og ikke mindst hvor du får viden om, hvordan du bruger modellen i din strategiske markedsføring.
|
Paid, Owned og Earned Media – forskellen og forklaringen
Selvom Paid, Owned og Earned Media tilsammen danner en model, er der forskel på de 3 begreber.
Dog er der ikke forskel på, hvor vigtige de er – snarere hvor vigtige de er tilsammen.
Paid, Owned og Earned Media danner en stærk triade, hvor hvert element er en afgørende del for helheden, og hvor de alle bidrager til en komplet digital marketingstrategi.
Jeg starter med at bryde dem ned og forklare hver enkelt, og derefter fortæller jeg dig, hvordan du bruger modellen som helhed til at skabe en skudsikker marketingplan.
|
Paid Media
Paid Media er de online platforme, du betaler for at være synlig på, og hvor du derfor også når ud til både eksisterende og potentielle kunder. Eksempler på Paid Media er blandt andet:
- Google Ads
- Facebookkampagner
- LinkedIn-annoncering
- Sponsoreret indhold
- Retargeting
- Bannerannoncering
Den positive side af Paid Media er, at du får mere synlighed hurtigere. Den knap så sjove side er, at du skal betale for det.
Derfor er det også vigtigt, at du undersøger, hvad der virker for din målgruppe for at få mest ud af din betalte annoncering.
Lav en målgruppeanalyse: Hvilke medier bruger dine nuværende og potentielle kunder, og hvordan interagerer de med forskelligt indhold?
Når du har fundet svaret på det, har du også svaret på, hvor det er smartest, at du lægger dine annnoncekroner for at få mest ud af Paid Media.
|
| | |
Den positive side af Paid Media er, at du får mere synlighed hurtigere. Den knap så sjove side er, at du skal betale for det.
|
Owned Media
Owned Media er – som det engelske ord antyder – de online medier, du selv ejer. Eksempler på Owned Media er blandt andet:
- Din hjemmeside
- Din blog
- Dine sociale medier
- Dine e-mails og nyhedsbreve
- Dine e-bøger og white papers
På Owned Media fanger du oftest dine eksisterende kunder, og kanalerne er drevet af det indhold, du poster på dem.
Målet med dine Owned Media er, at du giver dine leads værdifuld viden, som giver dem lyst til at følge dig – og måske endda kontakte dig, når de er nået langt nok i deres købsrejse.
|
| | |
Du har fuld kontrol over de kanaler, du ejer. Sørg derfor for at have en skudsikker marketingplan, så du opnår mest synlighed og branding.
|
Earned Media
Helt simpelt er Earned Media den omtale, du har fået af, at andre har kontaktet din virksomhed eller delt dit indhold, uden at du direkte har opfordret dem til det. Eksempler på Earned Media er blandt andet:
- Anmeldelser
- Artikler
- Delinger
- Likes
- Henvisninger fra nuværende kunder
- Søgemaskineoptimering
Earned Media er således al den eksterne markedsføring, du får (næsten) uden at røre en finger.
Du er altså heller ikke direkte i kontrol over dine Earned Media, men du kan skubbe den gode omtale den rigtige vej ved at dele interessant indhold og ved at give dine kunder en god oplevelse, så de spreder ordet om dig.
|
| | |
Hvordan du bruger Paid, Owned & Earned Media i din strategi
Nu ved du, hvad de 3 forskellige begreber dækker over. Nu skal vi videre til, hvordan du bruger det smart i din markedsføringsstrategi.
Start med at kortlægge hvad du har af Paid, Owned og Earned Media. Hvilke kanaler ejer du? Hvad betaler du for og hvor? Har du kundeambassadører eller samarbejdspartnere, der giver dig leads?
Lav en liste i 3 kolonner med henholdsvis din Paid, Owned og Earned Media, og skriv dine respektive kanaler under hver.
Bagefter skal du sortere og prioritere med din målgruppe for øje. Der er ingen grund til, at du lægger dine kræfter på en kanal, hvis det viser sig, at din målgruppe bruger en anden.
Markér de kanaler, du ved virker, med fed – det er her, du skal starte. Herunder ser du et eksempel på udkastet til en POEM-model, vi tidligere har lavet for en kunde:
|
Efter at have kortlagt alle de kanaler under henholdsvis Paid, Owned og Earned Media, vores kunde var til stede på, lavede vi en analyse over, hvilke kanaler, der havde mest succes og skabte flest leads.
Efterfølgende markerede vi de 6 kanaler, der det sidste år havde stået for langt størstedelen af vores kundes salgs- og leadgenerering, og så begyndte vi at lægge en strategi, hvor kanalerne under Paid, Owned og Earned Media skulle arbejde sammen cross channel.
Dermed udnytter vores kunde i dag synergien mellem Paid, Owned og Earned Media til fulde, og de har en konkret strategi for hver kanal og samspillet mellem dem.
|
Et eksempel på samspillet mellem Paid, Owned & Earned Media
Det er en balancegang at kigge på de 3 områder separat og samtidig ikke overse, hvordan du optimerer din synlighed ved at udnytte samspillet mellem dem.
Et eksempel på, hvordan du får Paid, Owned og Earned Media i spil samtidig, er dette:
Du skriver et blogindlæg og poster det på din blog (Owned). Derefter deler du et link til blogindlægget på Facebook og opfordrer dine følgere til at like og dele (Earned). For at få mest synlighed laver du opslaget til en Facebookannonce (Paid).
På den måde bruger du alle 3 parametre til at skabe størst muligt synlighed for det, du gerne vil markedsføre.
|
Skal vi hjælpe dig med dine Paid, Owned & Earned Media?
Hvis du også vil have et team af erfarne mennesker i ryggen, når du skal have styr på din POEM, vil vi meget gerne hjælpe dig.
Vi kan starte med at tage et gratis og helt uforpligtende møde, hvor vi gennemgår dine behov og snakker indledende om den strategi, vi hjælper dig med at planlægge og udføre.
Send en mail til mig, og så ringer jeg dig op til en kort snak.
|
| | |
|
|
6. februar 2019
SEO top 10 #2 Læs fortsættelsen til mit forrige blogindlæg SEO top 10 #1, hvor jeg gav dig mine fem første gode råd til on-page SEO. I dette indlæg giver jeg dig de sidste fem tips, og så kan du glæde dig til fremover at læse mere indhold på bloggen, der giver dig værdifuld viden om dine online platforme.
Læs blog |
|
5. februar 2019
SEO top 10 #1 SEO er ikke en svær disciplin - det kræver bare, at du ved, hvad du laver. Jeg giver dig her mine 10 bedste råd til søgemaskineoptimering - 5 i dette indlæg og 5 i det næste. Læs med og kom i gang med SEO på ganske kort tid.
Læs blog |
|
7. januar 2019
Neuromarketing i praksis Din virksomheds tilstedeværelse på nettet har aldrig været vigtigere end i dag - uanset om du er i opstart eller i vækstfasen. Men ved du egentlig, hvilke faktorer, der er afgørende for, hvordan en potentiel kunde opfatter din hjemmeside, når de lander på den?
Læs blog |
|
|
|
|
|
|
Onmondo A/S | Strandlodsvej 6, Opgang B, 3.tv | 2300 2300 København S | Tlf.: 70 22 52 12 |
|
|
|